Overslaan en naar de inhoud gaan

Overdragen

De verkoopprijs bepalen

Becijferen
Waardebepaling van de onderneming

Voor welke prijs moet u verkopen?

Het is moeilijk om een onderscheid te maken tussen omzetcijfers, financiële activa, naambekendheid, familie-erfgoed, vaste activa.

Over de prijs van een onderneming kunt u niet alleen beslissen. Voor een correcte prijsberekening zijn een aantal competenties vereist.

De waarde is niet gelijk aan de prijs Zoek objectieve elementen Enkele aandachtspunten
Voorzie een onderhandelingsmarge

De waarde is niet gelijk aan de prijs

De waarde is het resultaat van een theoretische berekening die rekening houdt met het vermogen en de rendabiliteit van de onderneming. De prijs is het bedrag dat de overnemer bereid is om op tafel te leggen om uw overneming te kopen. Logisch dat er tussen beide een verschil kan zijn.

U moet dus een waardevork voor uw onderneming bepalen, waarbinnen het bedrag ligt dat u van de koper wenst te ontvangen. Die zal als basis dienen voor de onderhandeling.

Zo’n waardevork is noodzakelijk, want er bestaat geen definitieve formule met één enkele prijs. Er zijn tal van berekeningsmethoden die op verschillende criteria steunen. Uiteindelijk zijn de resultaten steeds verschillend. Ook externe factoren kunnen die theoretische waarden nog wijzigen, totdat een correcte verkoopprijs wordt bereikt.

De prijs mag niet bepaald worden door de projecten die u na de bedrijfsoverdracht wenst te realiseren, maar moet op de reële waarde van de onderneming gebaseerd zijn.

Vergeet trouwens ook niet dat de overnemer zijn overname moet kunnen financieren en rentabiliseren.

De noodzakelijke neutraliteit

Zoek objectieve elementen

De belangrijkste reden waarom een onderneming niet verkocht raakt, is de prijs, die vaak overschat is. Emotionele betrokkenheid is een vervormend prisma waarvan men zich moeilijk kan losmaken. Om die reden (maar ook voor een correcte berekeningsmethode) is het belangrijk om zich in de fase van de “waardebepaling” van de onderneming te laten bijstaan.

Ga op zoek naar een extern, objectief en neutraal advies. Vraag het aan een professional!

De overname-experten
Zij kunnen invloed uitoefenen op de waarde van uw onderneming

Enkele aandachtspunten

Verschillende elementen kunnen een — positieve of negatieve — impact hebben op de waarde van uw onderneming. U vindt ze zowat overal maar u denkt er niet altijd aan:

  • Vastgoedwaarde: stemt de boekhoudkundige waarde van uw goederen overeen met de reële waarde daarvan?
  • Immateriële waarde: wat is uw klantenbestand waard? Zal die immateriële waarde nog dezelfde zijn als u niet langer aan het hoofd van de onderneming staat?
  • Materiële waarde: is die in degelijke staat, goed onderhouden, wat is er aan vervanging toe?
  • Omzet: is die terugkerend, stijgt die, of hangt die af van één grote klant?
  • Vergoeding van de zaakvoerders: u neemt een kleine vergoeding, maar uw opvolger wil meer. De winst zal niet meer dezelfde zijn en de waarde van de onderneming bijgevolg ook niet.
  • Stock: wat is de echte waarde daarvan, zijn er “rossignols”, is die deels verouderd?
  • Externe factoren: is er sprake van een nieuwe concurrent, of van een nieuwe wet die kosten veroorzaakt?

Ook nog veel andere elementen kunnen de waarde van een onderneming beïnvloeden. De beste keuze is een expert raadplegen om tot een correcte schatting te komen.

Ons netwerk van experten

Verhoog uw kansen op succes

Onze ervaring heeft ons geleerd dat het succes van een bedrijfsoverdracht afhangt van de voorbereiding daarvan. Volg onze adviezen op en raadpleeg een overnamespecialist voor elke belangrijke fase van uw overnameproject.

Verkoop uw onderneming op ‘Zaak te koop’/’Affaires à suivre’

De koper kan u niet mislopen!

Plaats uw advertentie